Hi Lovelies....

Hi Lovelies....

April 14, 2009

Memilih Kerja???

Pekerja kita masih pilih kerja

ALOR GAJAH 13 April – Cakap-cakap mengenai rakyat tempatan memilih kerja terbukti. Kira-kira 12,000 jawatan kosong dalam pelbagai bidang gagal diisi sehingga kini.

Sambil menyatakan rasa kesalnya, Menteri Sumber Manusia, Datuk S. Subramaniam berkata, pelbagai skim latihan termasuk dalam sektor perhotelan, restoran dan keselamatan juga telah diperkenalkan.

Namun, katanya, sambutan di kalangan pekerja terutama yang telah diberhentikan untuk mengikuti latihan selama enam bulan sebelum diserap ke jawatan kosong yang berkenaan masih dingin.

“Mereka hanya memilih pekerjaan yang setaraf dengan pencapaian akademik masing-masing menyebabkan jawatan kosong yang ditawarkan itu tidak dapat diisi.

“Saya harap mereka tidak terlalu memilih pekerjaan memandangkan keadaan ekonomi semasa yang tidak begitu baik, rebut sahaja peluang pekerjaan buat sementara waktu,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Hari Terbuka Pusat Latihan Teknologi (Adtec) Melaka dan Cabaran Robot Jabatan Tenaga Manusia (JTM) di sini hari ini.

dipetik dari www.utusan.com.my

I read this article few days a go... n just have time to comment it...
for the bold red phrase... what I need to comment is sometimes its normal for a person with Master Degree dont want a SPM or Diploma's holder position... susah maa belajar tinggi2, tiber2 kn jd kuli batak lak mcm takder qualification!!! mana boleh kn?

but for this current economic situation, haruslah jgn memilih sgt kut... berpada2 org kata... from my opinion, GELARAN tak penting ok... the INCOME does matter... wang itu penting!!! klu kn jd kerani tp gaji RM2000++, saya grab ajer... hahaha...yg penting duit...

zaman kemelesetan ekonomi skrg ni, takleh kira sgt kepuasan bekerja... yg penting duit yg msk tu!!! n tak kena keje sabtu ahad!!! hahahahaha...

ape2 pun...kagum dgn adik lelakiku itu... susah nk dpt keje utk fresh graduate mcm dia... wpon result tiptop, siap ada cert ISO pon, susah k... but he did not put it off. Demi keluarga, diri sendiri n awek terchenta, dia sanggup kerja pagi kt kedai Roti, mlm jd delivery boy kt Dominos...nak kawin punyer psl ek? eh...kumpul duit utk beli cincin tunang dulu ye adik... nak kawin tu, nanti dulu...rmi yg akan membantu....dont worry...

oh..talking about fresh graduate... ada satu lg yg perlu Menteri Sumber Manusia, Datuk S. Subramaniam pertimbangkan sebelum mengutuk org memilih kerja...

some company refuse to take fresh graduate to work just becoz they lack of experience!! hey, lets go way back years2 a go before all the MD, CEO, managers, doctors, and etc be in the spot they are right now...aren't they also fresh graduate n looking for jobs? kalau tak keje, camner nk dpt experience kn? bangang betul la!!!

rata2 kerja yg available n tak perlu pengalaman adalah bhgn SALES!!! tak semua org leh wat sales tau!!! like me... I'm definitely the worst when going to SALES!! takder guts pon!!! luckily saya mmg mudah dpt keje....alhamdulillah la...tp kesian kan dgn org lain?


X.O.X.O

ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more



No comments:

Post a Comment

WuT sAy YoU??

SHout
Back to Top