Hi Lovelies....

Hi Lovelies....

March 30, 2009

28 March 2009 - MTest

Saya berada di kampung suami. Pukul 6.30pagi dah bangun dan bersiap2. Ujian MTest saya pagi ini kul 9pagi di Sek Men Datuk Harun, Tanjung Karang. Selepas sarapan pagi bermenukan mihun goreng dan cekodok pisang, saya dihantar suami ke tpt peperiksaan. Fuh…boleh thn jauh gak la… jalannya, berbonggol2..bergoncang2 perut saya yg kekenyangan nie…hikhikhik. Kul 8.15am sampailah kami ke sekolah itu. Dr luar, nmpk la sekolah yg kelihatan agak lama. Menurut suami, sekolah itu juga tempat dia mengambil ujian kemasukan ke maktab perguruan masa thn 1998 dulu… huhuhu…lama kan? Dia tak berjaya pon msk maktab tu..hahaha…mungkin sbb dia mmg tak sesuai jadi seorg pendidik kot…

Diperkarangan dewan kelihatan kereta dh bersusun parking. Wahh…rmi gak yg nk jd guru eh? Adakah sebab peluang pekerjaan diluar sukar untuk mereka sehingga mereka ingin memilih kerja plg senang dgn gaji yg lumayan atau mmg minat mereka utk menjadi seorg pendidik? NO IDEA… but for me, I want to be a teacher… I have my own job, but I prefer to work with childrens…teaching platform is not my choice of easy work with good pay… my current pay is same as what I will from a teaching position…mum…hubby and my x-colleagues in SMKSI told me that I’m so suitable as a teacher… like its my nature to work with childrens… I have those childrens aura with me… and I will be a good teacher someday…

Ok…back to the test… funny story… pengawas peperiksaan yg berada didlm kelas tpt ujian, sedang menyapu sendirian sambil mengomel2. oh, btw, dia nmpk seperti nyonya yang dah berumur lewat 40an. “Teachers to-be, if u want to be a teacher, u hv to know how to sweep the floor!!!” one of her statement… funny right? And this young Punjabi lady, wearing a white Punjabi suit was there n laugh fakingly… and she even offers to help, maybe with hope to get extra marks la kan…as if….

The exam consists of 5 papers, and the classroom has been arranged to 5 rows with numbers at every table. So, I took my place at F177, just beside the window… there I saw a blue paper with words Verbal. It’s a Bahasa Malaysia paper. The Chinese lady explained to us how the test will begin… each rows has different type of papers… and after every 30min (which each paper will end), we have to exchanged the exam paper to other sections… this repeatedly until end.

Let’s cont. with the paper difficulties review…

I start with…

E. Verbal Bahasa Malaysia

Difficultie: Sangat tricky…sangat memeningkan dan sangat PELIK!!! Tak pernah tgk soalan sepelik ini!! Seriously tau!!! There r 3 sections of 25 Q’s. Analogi (15), Lengkapkan Ayat (5) and Pemahaman (5).

Contoh yang PELIK!!!:

ARAHAN.

Pilih padanan yang paling sesuai dengan padanan yg ber HURUF BESAR, ia mungkin simpulan bahasa, antonym, sinonim, peribahasa, jawatan/tugas, dan sebagainya.

Soalan 1

CINCIN : BENTUK

A. tanah : ekar
B. surat : helai
C. jala : rawan
D. jarum ; batang

Soalan 2
PRA : PASCA
A. ber : ter
B. eka : dwi
C. juru : juri
D. pro : anti

Soalan 3
LEMBU : KERBAU
A. ayam : itik
B. harimau : singa
C. buaya : biawak
D. kancil : pelanduk


D. Analitikal

Difficulty: another TRICKY and unbelievable MEMENINGKAN punyer soalan!!! Sudoku pon leh masuk…bayangkan la…. Ada 1 soalan yg lbh ky\urang gini la…

Contoh yang PELIK!!!:

Situasi: Di sebuah zoo, terdapat hanya 2 pinntu masuk. Pelawat hanya boleh masuk samada dr kandang Gajah atau Panda. Jika masuk dr kandang Gajah, pelawat hanya boleh melawat Zirafah dan Singa. Jika dr Panda, hanya boleh lawat Singa dan Harimau. Dr Zirafah, boleh lawat Harimau atau terus ke pintu keluar. Dr Singa, boleh lawat Zirafah dan Harimau. Dari harimau, boleh lawat ke Kangaru, Monyet atau terus ke pintu keluar. Dr Kangaru, boleh lawat Monyet atau terus ke pintu keluar manakala dr Monyet, hanya boleh kepintu keluar.

Soalan: (antaranya…)

Jika melawat Singa, berapa haiwan yg pelawat boleh lihat?

Jwpn: sila buat gambarajah putar belit anda sendiri!!!

1 lg soalan pelik… (antaranya…)

Rahman ada 4 ekar tanah. Setiap ekar tanah itu dibahagikan sebyk 4 petak . dia nk sewakan pd Ani, Bala, Chu dan Daud dgn syarat…

  1. Petak 4 dan 9 disewakan pd Bala
  2. Petak 1,7 dan 12 disewakan pd Ani.

Selebihnya dibagikan samarata kpd yg lain.

Soalannya:

1. Jika Chu menyewa di bwh tapak Bala dan diatas tapak Ani, siapakah yg menyewa sebelah kanan tapaknya?

C. Bahasa Inggeris

Difficulty: Average la... bab grammar, senang... bab Comprehension...a bit tricky la... kena baca setiap perkataan dlm petikan tu betul... and mesti sgt2 mahir dgn Conjunctions... dr karangan panjang2 pon dia leh suruh combine n tmbh conjunctions... merasalah sesaper yg suker wat full stop2 ayat tu... huhuhu...

Terbahagi kepada tiga bahagian:

1. Error Identification - 10 soalan

2. Improving Sentences - 10 soalan

3. Improving Paragraph - 5 soalan

Contoh Soalan Error Identification

Instruction : The following sentence may contain an error of grammer and / or vocabulary. Each sentence contains four options of which one is an error. Identify the option that is an error.

The Central Bank needs to (A) address a number of issues (B) with regards the current condition of economy and the (C) level of interest rate before (D) finalising its monetary policy.


Baca lagi di sini...
B. Kuantitatif

Difficulty: More of Matematik jugak la... tp lg membunuh dr Math PTD!!! mengukur pengetahuan, kefahaman konsep, dan kemahiran asas math. 30 soalan dijawab dlm masa 30 minit tanpa menggunakan apa2 alat utk mengira kecuali OTAK dan JARI!!!banyak soalan perbandingan jawapan ruangan mana lagi besar dari its counterpart, or whether dedua sama besar atau tak.

Soalan perbandingan kuantitatif merangkumi dua soalan matematik, satu di Ruang I dan satu lagi di Ruang II. Calon dikehendaki menentukan kuantiti atau nilai kedua-dua ruang dan menandakan jawapan A, B, C dan D seperti berikut:

A Jika kuantiti di RUANG I lebih besar daripada kuantiti di RUANG II
B Jika kuantiti di RUANG II lebih besar daripada kuantiti di RUANG I
C Jika kedua-dua kuantiti adalah sama
D Jika perbandingan tidak dapat ditentukan berdasarkan maklumat yang tidak cukup

RAJAH I

RAJAH II

(3) (40)

28

(A + B)

(A - B)



and some of the Multiple Answer Q's....

A. INSAK (Inventori Sahsiah Keguruan)

135 q's overall. 1 q 2 answers...choose either one. tujuan paper ni ialah untuk mengesan sahsiah candidate, sesuwei ke tak nak jadi pendidik. quite easy.. everything about sahsiah diri...kena jujur n spontan...masa 30min tak cukup nk jwb soalan smpi 135 klu wat lembab2...

Overall, I cant help saying that PTD papers is much…much…much…NOT TRICKY than this MTest paper!!! Maybe coz it is my first time taking this test…so, I’m kinda shock with the trickiness and craziness questions…tp...ok la...first try...kalo takder rezeki kali ni, lenkali coba lagik... lenkali tak konfius dah dgn soalan2 dia...hikhikhik...


X.O.X.O




ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more



No comments:

Post a Comment

WuT sAy YoU??

SHout
Back to Top